Den 25 oktober fick jag en kommentar av Fredrik - läs den här - som jag gärna vill föra en vidare dialog om just nu. Här kommer mitt svar till Fredrik:

Ja du Fredrik. Jag undar om den kvinnliga bekantingen var en kvinna eller man? Var tror du om den underliga frågan? :-)

Jag har också träffat kvinnor som inte haft klart för sig att också män kan arbeta inom yrken som "normalt" sett utförs av kvinnor. Finns t o m forskning som visar på genusyrsel i situationer som dessa. Vid ett tillfälle för drygt tio år sedan skulle jag söka män till ett projket inom Örebro läns landsting. Vi tänkte skapa ett nätverk av män som jobbade inom vården. Nätverket var till för att dessa män skulle få möta andra män inom vården. De var inte då, och är inte heller nu, speciellt många som jobbar som sjuksköterskor, barnmorskor och biomedicinska analytiker. Inte heller som undersköterskor. Vid ett tillfälle var jag på väg in på en medicinavdelning där jag visste att just då arbetade två män. När jag ställde frågan till de två kvinnor jag mötte; om de vet var de där männen som jobbar finns just nu. Fick jag svaret att det inte finns några män där. Utan ett leende som kunde tolkas som att de skämtade med mig.

Jag tror nog att de, som en hel del andra, tänkte att riktiga karlar jobbar inte med yrken som kvinnor har "modellmakt" över. Min tanke är att med ett genuspedagogiskt arbete kan vi komma mycket längre med att bryta de normer som finns för vad som är manligt och kvinnligt arbete. Sådan som både män och kvinnor faktiskt kan utföra.
Orden manligt och kvinnligt står för mig för en strukturell ordning. Det finns mängder av män som är kvinnliga och mängder av kvinnor som är manliga. Utan att för detta vara mindra män eller kvinnor. (Svårt resonemang eller...?)

Detta är en av förklaringarna till att jag tycker det är så viktigt med genuskunskap när man jobbar med jämställdhet. Det är sådan risk att det annars bara blir någon form av kvantiativ jämställdet. Alltså att vi räknar hur många biologiska kvinnor respektive män som finns i olika sammanhang. Jo - jag tycker att som ett medel kan också "kvotering" vara ett alternativ. Men utan genuskunskap kommer vi att stå still i utvecklingen till det jämställda samhälle som så många av oss vill nå.

Uj uj uj....det går alldeles för lång tid mellan mina bloggningar (heter det så - bloggningar?). Jag ska återigen försöka bli lite mer flitig, men det är så mycket som händer att en stunds tänkade framför datorn varje kväll känns lite mycket. Men jag ska som sagt försöka mig på en uppryckning igen. Inte minst för att ni är rätt så många som läser bloggen. Och det märks att ni blir färre för varje dag jag inte skriver. Så nu blir det  nystart igen...

Gårdagens Nerikes Allehanda här i Hallsberg hade två stora nyheter som gjorde mig undrande över hur media prioriterar vad som är mycket och lite viktigt. Den en handlade om det jättevarsel som Volvo har gjort på sin fabrik. Ytterligare 150 personer är varslade för att aktieägaran på Volvo inte ska förlora så mycket pengar. Med andra ord har 200 personer varlslats inom loppet av ett par veckor. Det är tragiskt och det kräver en enorm insats från många. I sitt tal när Volvos nya måleri invigdes nämnde Leif Johansson hur viktigt det var med en utveckling i Hallsberg och hur viktigt det vara med goda kontakter med kommunen. Han pratade också om att utan det goda arbetskraften i Hallsberg hade man inte satsat.
Vad det kan betyda får vi väl se framöver. Kanske blir det kommunen och resten av det offentliga samhället som får städa upp som vanligt när kaptialisterna ska tjäna pengar.

Nyhet nummer två - som hade mer utrymme i tidningen en det ovan nämnda - var att det nu har börjat två män inom förskolorna i Hallsbergs kommun. Och den administrativa chefen betonar på flera platser att det är komptenens som är avgörande och inte könet. Först vill jag säga att det så klart är bra att det finns män i förskolan, skolan och på alla andra platser där könsfördelingen är sned. Precis som det behövs fler kvinnor till Volvo - även om verkar liggar rätt högt i antal. De pratade om sådär en 30 % kvinnor när vi var där på studiebesök.

Men det som gör att jag reagerar är att det är lite pinsamt att man år 2008 ska ha detta som en nyhet större än ett varsel.
Jag funderar också om varför det skrivs så mycket om att det är kompetensen och inte könet som tillsammans med kompetensen avgör anställningen. Det finns ju en stor efterfrågan på fler män till förskolorna - då är väl också könet en kompetens. Det enda som utöver detta krävs är ju att det är utbildade - precis så som kvinnor ska vara. Fler kvinnor till församlingar där det är för få kvinnor och fler män till församlingar där det är för få män,  är väl en kompetensförstärkning? INte minst då pojkar och flickor, kvinnor och män bara genom vårt olika kön har så olika erfarenheter.

Att sedan tro att jämställdheten ökar på grund av detta enkla faktum är nog också att inte kunna så mycket om jämställdhetsutveckling. Jag får nog en känsla av att männen - så som de speglas i media vilket inte behöver vara det rätta - mer kommer in som traditionella genusvakter. Och det är riktigt trist att i en artikel av detta slag diskussionen om män som pedofiler dyker upp. Artiklar som dessa visar återigen att vi har långt kvar till det genusmedvetna jämställda samhället.

Jag tror fortfarande att det är viktigt med genuskunniga pedagoger oavsett kön när det gäller utvecklingen av jämställdhet. Och jag hoppas att inte någon tror att jag med detta menar att män inte behövs inom förskolan. Jag menar att alla kön behövs inom förskolan och på alla andra platser i samhället. Men jag vill att vi också ska utveckla en genusmedveten pedagogik.

Men när man gör en artikel som denna - större än det varsel som samtidigt drabbat Volvo i Hallsberg - så visar man också att vi har långt kvar till det genusmedvetna jämställda samhället.