I Göteborgsposten kan man i dag läsa följande: "Samtidigt skrev tingsrätten att det våld som 23-åringen utsatte kvinnan för ofta torde ”accepteras som en del i den tjänst som en prostituerad kvinna tillhandahåller män som har behov av att känna och utöva makt i samband med sexualakten”. Detta skriver de i samband med att en man blivit friad från våldtäkt."

Det är en tydlig dom som med den skrivningen också bekräftar att de som sitter i våra domstolar har långt kvar innan de är på de mänskliga rättigheternas sida. Eller kanske är det så att de är påverkade av de liberala strömningar som nu blir allt starkare igen, i vårt land. Är det inte centerns ungdomsförbund och en del inom folkpartiet som driver att män ska ha rätt att köpa kvinnor för sitt tillfredställande. Och domen är ju tydlig i att det i första hand inte heller handlar om sex. Nen, tydligt är det att det är behovet av utöva makt som är grunden till köp av sexslavar.

Jag tror det är viktigt att vi män som arbetar för att öka jämställdheten i landet tar nya tag när det gäller att beskriva hur vi ser på mäns våld mot kvinnor. Den här domen visar på den förlåtande attityd och värdering som majoritetssamhället har gentemot män som misshandlar kvinnor.

Å så en kommentar till Adam som så ofta kommenterar här på min blogg. Tack för alla kommentarer :-)
Men vi står oerhört långt ifrån varandra i vår grundläggande människosyn. Det vet vi i och för sig båda två, men jag vill också skriva det.

Adam - jag tänker att vi har en gemensam uppfattning i att det är viktigt att män också tar ansvar för föräldraskapet och blir närvarande fäder. Men det finns inte något i dagens samhälle som hindrar oss från det. Snarare är det så att samhället faktiskt ber oss om det. Delad föräldrapenning är ett faktum redan nu och vi behöver inte annat än komma överens med barnets mor om att dela upp. Sedan är jag mycket medveten om att det finns många hinder som vi behöver komma över. Men att skylla på kvinnorna för att vi inte tar ansvar är för mig att gå alldeles för långt.
Många män och kvinnor skyller på ekonomin - samma män och kvinnor brukar säga att alla har ett eget ansvar. Är ekonomin viktigare än närvaron med barnen?
Många män och kvinnor brukar skylla på de stora löneskillnaderna - är de så enormt stora för alla. Det finns inte någon forskning som tyder på det. Och återigen så är det en val man kan göra.
Jag rekommenderar dig och andra som är nyfikna på det här att läsa en avhandling från början av 2000-talet av Lisbeth Bekkengen. Titeln är Man för välja.

När det sedan handlar om de skilsmässokonflikter jag anar att du tar upp i din kommentar så håller jag med mig om att det finns mycket mer att göra. Även där är det som i domen jag skriver om i början. En mängd med kvinnor och män med uppfattningar där det inte lärt sig något av de senaste 25 årens genusforskning.

Men nu har jag skrivit för långt för ett blogginlägg...


15 kommentarer

Peter Kj.

03 Dec 2009 13:32

Domen pekar på att vi ifrån de politiska partierna borde försöka utvärdera hur de nämndemän vi utser faktiskt sköter sig i domstolarna. Det här och andra fall visar ju alldeles tydligt att det finns nämndemän som inte har önskvärda värderingar. Vi har chansen efter valet nästa höst.



Domstolar ska inte vara tummelplats för folk med unkna värderingar.

Adam Weisshaupt

03 Dec 2009 21:22

Jag återkommer med flera synpunkter senare då ditt inlägg är så full av felaktigheter, ignorans eller okunskap?

Min grundläggande människosyn är att alla är lika mycket värda, män och kvinnor brottas med två olika maktarenor där kvinnlig frigörelse nu är möjlig medan en manlig emancipation låter vänta på sig, kanske har MFJ något att göra på denna inre maktarena. Män har absolut ingen rätt till sina egna barn detta står klart juridiskt och praktiskt, har du Tomas sett de olika pappabloggarna som beskriver fenomenet?

Barn har inte lika rätt till sin far som till sin mor, det är ett faktum. Personligen är jag med i en grupp som tagit ut domar från vårdnadstvister i Skåne Län för att se om det finns någon diskriminering, siffrorna talar sitt klara tydliga språk, exempelvis har Lunds familjerätt i 100% av fallen föreslagit ensam vårdnad för modern!?



Välkomnar dig till verkligheten via att läsa dessa sidor:

http://daddys.blogg.se/

http://www.minpappa.nu/

Om det inte räcker så kan ja tipsa dig om ca 50 sidor till om du av någon märklig anledning skulle anse att det är enskilda fall.



Det är inte så att män per default är att anklaga, människor köper inte det. Patologisk narcissism ligger ofta bakom svartvita och förenklade förklaringar, dessutom så bottnar det ofta i ett självhat.



Vi behöver en motvikt, båten snedseglar rejält Tomas.

Adam Weisshaupt

03 Dec 2009 21:36

Att dessutom diskutera föräldraförsäkring innan man gett barn och pappor lika rätt till varandra är som att försöka bota cancer med plåster, dvs ingen effekt. Pappor är livrädda för att utsättas för tortyren som det innebär med en vårdnadstvist där "barnens bästa" innebär mammans rätt. Dessutom liknar det lite grann fem myror är fler än fyra elefanter då det är en som ska bort, gissa vem?

Samtliga är där för att tjäna pengar utom en som har för avsikt att tjäna barnen men som högst sannolikt får betala hela kalaset trots förlorad kontakt och förlorad vårdnad ( se ny vårdnadslag per 2006, expert grupper som Roks och terrafem togs in)



Är det inte dags att sluta vara så konservativ för att istället tänka nytt?

Se gärna Pelle Billings blogg och hans nya manifest för jämställdhet, det är mumma för män och kvinnor:-)

Andreas

03 Dec 2009 22:21

Är du en mycket arg människa Adam?

Adam Weisshaupt

04 Dec 2009 05:09

Är Andreas en mycket arg människa?

När argumenten tryter så börjar personangreppen.

Anonym

09 Dec 2009 12:34

Jag håller med Andreas. Adam verkar bitter, arg och mycket frusterad. Kalla det gärna personangrepp! En separation går alldeles utmärkt att ordna upp under sansade förhållanden med delnad vårdnad om barnen, det vet jag av egen erfarenhet. Om man inte lyckas bete sig som en vuxen människa i en sådan situation kanske man ska rannsaka sig själv, eller..?

Adam Weisshaupt

09 Dec 2009 18:53

Ett till personangrepp. 2-0 till Er, grattis...

Saklighetskampen 2-0 till mig.

Va inte såna barnungar Andreas och anonym, försök att någon gång vara lite tydliga.

Hoppas att Ni får en riktigt trevlig dag!

Tack för ordet

Niclas Kuoppa

15 Dec 2009 13:51

Såja, kära vänner.



Ett stycke kulturhistoria vad gäller debatten om biologi vs miljö, feminism, och om hur en debatt kan vara både intellektuell, upplysande och fantastiskt underhållande.



Debatten är resultatet av en artikel av Norman Mailer och här är han både moderator och debattör. Först inleder några feminister och i del 5 kommer Mailer med sina kommentarer.



Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=8yVHF44fbl0&feature=related



En del av er kanske också såg den på teve någon gång på 90-talet. Men den är väl värd att ses igen. Och märk väl att feministerna inte är helt ense och kritiserar varandras ståndpunkter, och att Mailer inte helt onyanserad heller.



Så här skulle jag vilja se att svenska debatter om feminism och allt annat kunde vara, åtminstone i någon mån.

Adam Weisshaupt

17 Dec 2009 00:36

Mycket matnyttigt Niklas,

Jag kontrar med denna.

Mark Steyn

http://www.youtube.com/watch?v=CdEGJb5W5ks

Adam Weisshaupt

17 Dec 2009 00:47

Niklas,

Frågan är inte om varför feminister kritiserade varandra, frågan är varför där ej fanns maskulinister?

Återigen, mellan 7:e och 8:minuten på min video sägs de självklara orden.

Inte ordagrant men, hur kan man diskutera faktiska värden och realiteter med människor som redan anammat en agenda. Du är klok nog att förstå, hoppas jag:-)

Adam Weisshaupt

17 Dec 2009 00:58

Jag hoppas att du förstod " it´s a denial of reality"

Återskapande av en kritisk rörelse utan självkritik, jag vet att du är ung Niklas. Men du kommer att lära......

Christer Karlsson

17 Dec 2009 11:59

Hej Tomas!



Sextio procent av dem som dömts för ett våldsbrott före 20 års ålder har blivit mobbade i skolan. Ann Hellströmer, kurator på Stödcentrum för unga brottsoffer i Stockholm tycker ordet "mobbning" förminskar saken. Varför inte säga vad det handlar om i stället - misshandel, sexuella trakasserier och hot. Från Dagens Nyheter

Tack Tomas och Ann för ert inspirerande arbete.

Jag tänker på alla äldre domare mm. som kan ha påverkats av att det först år 1964 blev kriminellt att våldta sin fru inom äktenskapet. Hoppas dagens debatt ska ge bättre utbildning till berörda myndighetspersoner.

God Jul / Christr Karlsson, Malmö



Niclas Kuoppa

20 Dec 2009 22:04

Christer, det kom en rättelse i DN dagen efter den artikel. De hade gjort ett litet fel.



Men detta i göteborgstidningen "”accepteras som en del i den tjänst som en prostituerad kvinna tillhandahåller män som har behov av att känna och utöva makt i samband med sexualakten”.



Detta trodde jag fan inte kunde vara sant. Jag var tuvngen att kolla upp det. Helt ofattbart otroligt!

Christer Karlsson

20 Dec 2009 22:31

Hej Niclas!

Tack för tipset, MVH/Christer

Adam Weisshaupt

02 Jan 2010 01:51

Det finns inget försvar mot de som våldtar eller de samhällen som väljer att skicka 10_åriga pojkar ut i krig. Basta. För att förstå den manliga skepnaden kan det vara bra att lyssna på denna forskare så att vi preventivt kan förhindra dessa på goda grunder:

http://www.youtube.com/watch?v=Lu_uGr1ZOn4

Hon är ett föredöme för Oss män som är för jämställhet o sanning kontra ideologi/polarisering.

Kommentera

Publiceras ej